DAMPAK E-SECURITY DAN RISK PERCEPTION TERHADAP E-TRUST NASABAH PENGGUNA E-BANKING: PERAN LITERASI KEUANGAN

Penulis

  • Nadia Ayu Saraswati Dewi STIE Widya Wiwaha Yogyakarta
  • Agung Slamet Prasetyo STIE Widya Wiwaha Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.29062/mahardika.v23i2.1248

Kata Kunci:

Digital Trust, Customer Perception, Protection, Financial Behavior

Abstrak

E-banking has become an essectial part of daily financial transactions, making trust in the system a critical factor in its usage. However, concerns about security and the perceived risks of using e-banking services may influence customers trust in the platforms. This study explores the impact of e-security and risk perception on e-trust among e-banking service users, with the moderating variable being financial literacy. The research adopts a quantitative methodology with a descriptive approach. Data was gathered using a non-probability sampling method through questionnaires distributed to 105 bank customers utilizing e-banking services in the Special Region of Yogyakarta. Hypotheses were tested using Moderated Regression Analysis (MRA) and Multiple Regression Analysis through SPSS. The findings reveal that e-trust is significantly impacted by both e-security and risk perception. Additionally, financial literacy is shown to moderate the connection between e-security and e-trust but not the connection between risk perception and e-trust.

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Referensi

Aprilia, Z. (2024). Cara Eks Pegawai Bank Jago Curi Rp 1,3 M dari 112 Rekening Nasabah. CNBC Indonesia. Diakses tanggal 23 Oktober 2024 dari https://www.cnbcindonesia.com/market/20240710151816-17-553425/cara-eks-pegawai-bank-jago-curi-rp-13-m-dari-112-rekening-nasabah

Arief Prasityo, J., & Agung, P. (2024). Pengaruh Cyber Crime dan Perlindungan Data Nasabah Terhadap Kepercayaan Nasabah Menggunakan Produk E-Banking Pada Bank Rakyat Indonesia (BRI) Cabang Jember. UIN KH Achmad Siddiq Jember.

Ayati, I. N., & Abdullah, A. (2023). Pengaruh E-Trust dan E-Service Quality Terhadap E-Loyalty Pengguna Mobile Banking Syariah (Studi pada Mahasiswa di Surakarta). UIN Raden Mas Said Surakarta.

Bank Indonesia. (2011). Peraturan Bank Indonesia No. 13/23/PBI/2011 Tentang Penerapan Manajemen Ridasiko Bagi Bank Umum Syariah dan Unit Usaha Syariah.

Barusman, M. Y. S. (2010). Pemanfaatan E-Banking Dalam Industri Perbankan Ditinjau Dari Structure-Conduct-Performance Paradigm di Indonesia. 1(1).

Cloudeka, L. (2023). 10 Contoh Kasus Cyber Crime yang Bisa Menjadi Pelajaran. Lintasarta. Diakses tanggal 21 Oktober 2024 dari https://www.cloudeka.id/id/berita/web-sec/contoh-kasus-cyber-crime/

Flavián, C., & Guinalíu, M. (2006). Consumer trust, perceived security and privacy policy: Three basic elements of loyalty to a web site. Industrial Management & Data Systems, 106(5), 601–620. https://doi.org/10.1108/02635570610666403

Idris Balaka, K., Rahman Hakim, A., & Dwi Sulistyany, F. (2024). Pencurian Informasi Nasabah Di Sektor Perbankan: Ancaman Serius Di Era Digital. Yustitiabelen, 10(2), 105–130. https://doi.org/10.36563/yustitiabelen.v10i2.1167

Kotler, P. (with Armstrong, G., & Opresnik, M. O.). (2018). Principles of Marketing (Global, seventeen edition). Pearson.

Liani, A. M., & Yusuf, A. (2021). Pengaruh E-Trust Terhadap E-Loyalty Dimediasi Oleh E-Satisfaction Pada Pengguna Dompet Digital Gopay. Journal of Management, 4(1), 138–149.

Mauliza, A. Y. I., Machmudi, R. D. S., & Indrarini, R. (2022). Pengaruh Perlindungan Data dan Cyber Security Terhadap Tingkat Kepercayaan Menggunakan Fintech Masyarakat di Surabaya. SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 1(11), 2497–2516. https://doi.org/10.54443/sibatik.v1i11.395

Muhammad, F. R., & Wulandari, E. (2024). Pengaruh Penggunaan E-Banking dan Potensi Risiko Terhadap Kepercayaan Nasabah yang Dimoderasi Oleh Literasi Keuangan (Studi Pada Komunitas Traveler Emak-Emak New RM). Management & Accounting Expose, 7(1), 94–119.

Munajim, A. (2020). Pengaruh Tingkat Literasi Keuangan Terhadap Kepercayaan pada Produk Perbankan Syariah. Syntax Idea, 2(1), 1. https://doi.org/10.36418/syntax-idea.v2i1.119

Oliver, A. (2020, August 24). Literasi Keuangan: Definisi, Tingkat, Manfaat, dan Pemahamannya. Glints Blog. Diakses tanggal 22 Oktober dari https://glints.com/id/lowongan/literasi-keuangan/

Pavlou, P. A. (2003). Consumer acceptance of electronic commerce: Integrating trust and risk with the technology acceptance model. International Journal of Electronic Commerce, 7(3).

Prakosa, A. (2019). Analisis Pengaruh Persepsi Teknologi dan Persepsi Risiko Terhadap Kepercayaan Pengguna M-Banking. JURNAL MANAJEMEN, 9(2). https://doi.org/10.26460/jm.v9i2.1030

Priambodo, S., & Prabawani, B. (2016). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunaan, dan Persepsi Risiko Terhadap Minat Menggunakan Layanan Uang Elektronik (Studi Kasus pada Masyarakat di Kota Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 5(2), 127–135. https://doi.org/10.14710/jiab.2016.11294

Purnamasari, E., Bakri, A. A., & Mayndarto, E. C. (2023). The impact of Privacy, Security, and Trust on Online Transaction Intentions at Bank BCA Bandung. International Journal of Economics and Management Research, 2(1), 215–222.

Raman, A., & Annamalai, V. (2011). Web Services and e-Shopping Decisions: A Study on Malaysian e-Consumer. Wireless Information Networks & Business Information System, 2(None 2011), 54–60.

Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2007). Organizational Behavior. New Jersey: Pearson Education, Inc., Upper River.

Setiawati, S. (2024). Cashless Makin Digemari, Ini 5 Digital Banking Pilihan Warga RI. Diakses tanggal 23 Oktober 2024 dari https://datawrapper.dwcdn.net/v65Oo/1/

Sriyono, Najah, T. Z., Ilmi, S., Aly, D. M., & Muhadi, M. F. (2024). Pengaruh Tingkat Literasi Keuangan, Kepercayaan dan Kualitas Pelayanan terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 5(5), 3536–3544. https://doi.org/10.47467/elmal.v5i5.1646

Tiffani, I. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Literasi Digital Terhadap Preferensi Bank Digital. MBIA, 22(1), 152–167. https://doi.org/10.33557/mbia.v22i1.2039

Yanti, W. I. P. (2019). Pengaruh Inklusi Keuangan dan Literasi Keuangan Terhadap Kinerja UMKM di Kecamatan Moyo Utara. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(1), 1–10.

##submission.downloads##

Diterbitkan

2025-01-31

Terbitan

Bagian

Articles