CUSTOMER PERCEPTION; E-WALLET USED AS A NON-CASH PAYMENT TOOL

Authors

  • Salsabilla Aulia Az Zahrah Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Mahardhika
  • Leonard Adrie Manafe Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Mahardhika
  • Titis Tatasari Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Mahardhika
  • Mochamad Fatchurrohman Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Mahardhika
  • Fajar Tenovita Sari Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Mahardhika

DOI:

https://doi.org/10.29062/mahardika.v22i1.688

Keywords:

E-wallet, Perception, Customer

Abstract

This study aims to determine customer perceptions of Haus! Siwalankerto regarding the use of e-wallets as non-cash payments. The method used in this study is a qualitative method with excavation techniques through interviews. Retrieval of data in this study using informants as many as seven customers. This research provides valuable insights for stakeholders, including e-wallet companies, merchants, and local governments, in increasing e-wallet adoption in Haus! Siwalankerto. The indicators used to see perceptions are perceptions of convenience, usability and risk. This research shows that: First, Perceived Convenience, most customers agree that e-wallets provide many conveniences; Second, Perceived Usefulness shows that the majority of customers agree that during payment transactions they use e-wallets; Third, Risk Perception shows that a small proportion agree that e-wallet payments are very low risk. Research show, it can be seen from the large number of customer interests, it shows that almost all use e-wallet payments as a non-cash payment instrument. Then the use of e-wallets on Haus! Siwalanketo is influenced by these three perceptions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afolo, S. C. M., & Dewi, N. N. S. R. T. (2022). Minat Mahasiswa Akuntansi Untrim Sebagai Pengguna E-Wallet Dengan Mempertimbangkan Persepsi Kemanfaatan, Persepsi Kemudahan, Dan Persepsi Kepercayaan. KRISNA: Kumpulan Riset Akuntansi, 13(2), 267–277. https://doi.org/10.22225/kr.13.2.2022.267-277

Agustino, L. (2020). ANALYSIS OF COVID-19 OUTBREAK HANDLING POLICY: THE EXPERIENCE OF INDONESIA Leo. Jurnal Borneo Administrator, 16(2), 253–270.

Alamanda Putri, F., Samaria Nauli, T., & Gede Nyoman Mindra Jaya, I. (2021). Analisis Pengaruh Pandemi Covid-19 Terhadap Pemakaian E-Wallet pada Mahasiswa Jabodetabek. Prosiding Seminar Nasional Statistika | Departemen Statistika FMIPA Universitas Padjadjaran, 10(SE-Articles), 23.

Aridi, K. A., & Agustina, Y. (2020). Pengaruh Independensi Komite Audit, Audit Tenure Dan Reputasi Auditor Terhadap Kualitas Audit Pada Perusahaan Sektor Perdagangan Eceran Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia (Bei) Tahun 2011-2018. Ekonomi & Bisnis, 18(2), 109–118. https://doi.org/10.32722/eb.v18i2.2491

Artikel, I. (2020). Pengaruh Kemudahan Penggunaan , Kemanfaatan , Risiko , dan Kepercayaan terhadap Minat Menggunakan E-wallet pada Generasi Milenial Kota Semarang Fakultas Ekonomi , Universitas Negeri Semarang , Indonesia Abstrak. 1(2), 66–80.

Covid-, P., & Christina, E. (2020). Pandemi Covid-19 adalah 666? Endah Christina. 1–23.

Elvi, fitria. (2021). Jurnal ekonomi integra. Jurnal Ekonomi Integra, 11, 91–98.

Emik, J., & Hasanuddin, U. (2020). Penggunaan E-wallet di Kalangan Mahasiswa. 3.

Esomar, M. J. F., & Chritianty, R. (2021). JKBM Covid-19 Pandemic Impact towards the Financial Performance of Companies on Service Sector in BEI. 7(2), 227–233. https://doi.org/10.31289/jkbm.v7i2.5266

Kelompok, C.-T., & Di, R. (2020). Pengaruh kebijakan. 09(02), 61–67.

Kemudahan, P. (2020). KEMANFAATAN TERHADAP KEPUTUSAN PENGGUNAAN. 3(April), 16–30.

Kemudahan, P. P., Layanan, K., Risiko, D. A. N., Terhadap, K., & Penggunaan, K. (2023). Pengaruh persepsi kemudahan, kualitas layanan, dan risiko keamanan terhadap keputusan penggunaan e-wallet dalam transaksi keuangan. 12(03), 407–420.

Kepercayaan, P., & Terhadap, D. A. N. K. (2021). 2021. 9(2020), 896–906.

Kuntari, B. D., Kumadji, S., & Hidayat, K. (2016). PELANGGAN ( Survei Pada Pelanggan Bengkel PT Astra International Tbk – Daihatsu Malang ). 36(1), 196–202.

Kusuma, A. P., & Syahputra, S. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan Dan Persepsi Manfaat Terhadap Sikap Pengunaan E-Wallet Di Kota Bandung 2020. Journal of Applied Business Administration, 4(2), 108–114. https://doi.org/10.30871/jaba.v4i2.2080

Lalu Agustino. (2021). Pengaruh Promosi, Persepsi Kemudahan Dan Persepsi Manfaat Terhadap Minat Penggunaan E-Wallet Dengan Kepercayaan Sebagai Variabel Mediasi Pada Pengguna E-Wallet Di Kota Banjarmasin. Kindai, 17(3), 401–422. https://doi.org/10.35972/kindai.v17i3.631

Leksono Putri Handayani, N., Fitrijanti Soeparan, P., Pratama Kendal Jl Raya Utama Timur No, P., & Kendal, K. (2022). Peran Sistem Pembayaran Digital Dalam Revitalisasi UMKM. Journal of Economics and Business Management, 1(3).

Mulyani, A. Y., Sabanni, S. R., & Nabila, A. (2022). Persepsi Mahasiswa Universitas Siliwangi Mengenai Penggunaan E-Wallet (Shopee Pay) Sebagai Alat Pembayaran Non Tunai. Transekonomika: Akuntansi, Bisnis Dan Keuangan, 2(4), 95–106. https://doi.org/10.55047/transekonomika.v2i4.152

Onibala, A., Rotinsulu, T. O., & Rorong, I. P. F. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Kinerja Keuangan Daerah Kabupaten Minahasa Tenggara. Jurnal Pembangunan Ekonomi Dan Keuangan Daerah, 22(2), 67–89.

Persepsi, P., & Menggunakan, K. (n.d.). PERSEPSI MANFAAT SERTA PROMOSI TERHADAP MINAT BELI ULANG SALDO E-WALLET OVO A . Pendahuluan pembelian . Jika dahulu konsumen harus datang langsung ke toko maka saat ini tidak perlu datang ke secara gratis di Google Play Store dan App Store . Perilaku mina. 1–9.

Prameswari, A., Namira Hsb, D., Nur Bayani, L., & Nurbaiti, N. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa UINSU Medan Dalam Menggunakan Sistem Pembayaran E- Wallet. JUSIBI (Jurnal Sistem Informasi Dan E-Bisnis), 4(1), 60–70. https://doi.org/10.54650/jusibi.v4i1.421

Putri, D. A. (2016). Pengaruh Kualitas Informasi, Persepsi Risiko, Persepsi Keamanan, Persepsi Privasi Terhadap Kepercayaan Pengguna E-Commerce. Doctoral Dissertation, Universitas Brawijaya.

Rachmawati, T. (2017). Metode Pengumpulan Data dalam Penelitian Kualitatif. UNPAR Press, 1, 1–29.

Rahmawati, Y. D., Yuliana, R., Tinggi, S., Bank, I. E., & Jateng, B. (2020). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Dan Persepsi Keamanan Terhadap Keputusan Penggunaan E-Wallet Pada Mahasiswa Stie Bank Bpd Jateng. Econbank, 2(2), 157–168.

Risiko, P. P., & Kemudahan, P. (2022). Latar belakang secara subjektif dari pengguna internet dalam melakukan transaksi di internet ( Marafon et al .,. 04(02), 516–524.

Stephanie, V., & Widoatmodjo, S. (2021). KINERJA KEUANGAN BANK SEBELUM DAN SELAMA PANDEMI. III(1), 257–266.

Widiyanti, W. (2020). Pengaruh Kemanfaatan, Kemudahan Penggunaan dan Promosi terhadap Keputusan Penggunaan E-Wallet OVO di Depok. Moneter - Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 7(1), 54–68. https://doi.org/10.31294/moneter.v7i1.7567

Downloads

Published

2023-09-29